Wednesday, January 4, 2012

tip blogging

Assalamualaikum..

first of all, sorry dah lama tak meng-update blog ni sebab hal-hal tertentu.. so,hari ni atau malam ni gades nak share something yang dapat kasi information kepada blogger2 untuk berblog secara berhemah:)





Tip asas untuk mula blogging.

Sudah tentu perlu ada domain dan hosting samaada yang percuma mahupun yang berbayar. Domain yang terbaik ialah mudah diingat, pendek, dan membawa maksud tersendiri. Hosting yang terbaik pula ialah tidak mudah down dan ruangan support yang bagus.

Tip dalam pemilihan topik/niche blog.

Perkara yang lebih mudah mengenai topik ialah menulis apa yang kita minat dan sampaikan dalam blog. Tapi ianya akan menjadi lebih kepada personal blog. Jika kena pada gaya, minat yang disampaikan dalam blog akan ada pembacanya sendiri. Setiap orang ada hobi dan minat yang sama.

Tip mendapat trafik/pembaca blog.

Banyak cara boleh digunakan untuk mendapat trafik dan pembaca blog. Tajuk dan isi haruslah menarik dan bukannya membuat pembaca tertipu dengan tajuk. Aku percaya setiap orang mempunyai akaun Facebook dan korang boleh mempromosikan entry terbaru melalui Facebook. Tetapi cara promosi haruslah menarik supaya rakan-rakan tertarik untuk membaca. Ini tip yang paling mudah, korang juga boleh guna twitter dan macam-macam lagi.

Tip SEO untuk mendapat trafik.

SEO merupakan cara terbaik dan berkesan untuk mendapatkan trafik yang berkualiti. Cara mudah untuk bermain dengan SEO ialah perlu mengkaji permintaan sesuatu keyword dan persaingan mengenai keyword tersebut. Kesan apabila sesuatu keyword mempunyai permintaan akan mengakibatkan trafik meningkat dengan begitu mendadak. Keyword yang kurang persaingan lebih mudah untuk berada di muka depan search engine. Dalam hal ini korang perlu tahu beza keyword kompetitif dengan keyword yang tidak kompetitif.
Finally!!
sampai sini sahajaaaa perkongsian tip berblog-ing:)

1 comment: